Szanowni Państwo,

W związku z pojawiającymi się informacjami, iż w naszym mieście oszuści podszywają się również pod pracowników socjalnych, próbując wyłudzić lub ukraść pieniądze najczęściej od starszych i samotnych elblążan, Elbląskie Centrum Usług Społecznych ostrzega i radzi jak odróżnić pracownika socjalnego od potencjalnego oszusta.

Przekazujemy Państwu kilka wskazówek, które pozwolą ustrzec się przed oszustwem:

  • Osobę, która przychodzi do Państwa mieszkania i przedstawia się jako pracownik socjalny, należy poprosić o okazanie legitymacji służbowej, którą każdy pracownik socjalny powinien posiadać przy sobie. Na legitymacji widnieje zdjęcie pracownika i pieczątka Elbląskiego Centrum Usług Społecznych. Osoby, która nie chce okazać swojej legitymacji służbowej, nie należy wpuszczać do mieszkania.

  • Warto zadzwonić do Elbląskiego Centrum Usług Społecznych i sprawdzić, czy osoba podająca się za pracownika socjalnego, faktycznie jest zatrudniona w miejscowym Centrum.

  • Należy zwrócić uwagę jakie dokumenty wypełnia osoba, która podaje się za pracownika socjalnego i zamierza sprawdzić naszą sytuację domową i rodzinną. Pracownik socjalny powinien mieć przy sobie kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego, który wypełnia w trakcie wizyty wspólnie z osobą lub rodziną.

  • Pracownik socjalny nigdy nie prosi o pokazanie oszczędności ani też nie ustala miejsca, w którym ktoś je trzyma i czy przechowuje je w bezpieczny sposób. Pracownicy Elbląskiego Centrum Usług Społecznych nie prowadzą zbiórki pieniędzy od osób prywatnych. Wszelkie rozliczenia prowadzone są za pomocą przelewów bankowych.

  • Pracownik socjalny nie prosi o kawę czy herbatę. Taka prośba powinna wzbudzić naszą czujność, gdyż może mieć na celu odwrócenie naszej uwagi. Może też doprowadzić do tego, że potencjalny oszust zostanie na chwilę sam w pomieszczeniu.

  • Pracownik socjalny nigdy nie zaczepia ludzi na ulicy i nie proponuje możliwości otrzymania dofinansowania (np. do rachunków za prąd czy gaz), po uprzednim sprawdzeniu naszej sytuacji mieszkaniowej. Pracownicy socjalni nie przydzielają pomocy finansowej bez wcześniej przeprowadzonego wywiadu środowiskowego i wydania decyzji administracyjnej, którą każdy starający się o pomoc otrzymuje w formie pisemnej.

  • Pracownik socjalny nie proponuje dezynfekcji lokali mieszkalnych w związku z panującą pandemią koronawirusa, nie oferuje w sprzedaży szczepionek.

W razie wątpliwości i podejrzeń, że osoba, która podaje się za pracownika socjalnego, faktycznie nim nie jest, należy ten fakt bezzwłocznie zgłosić Policji dzwoniąc pod numer 112.